010-204 15 01 info@franchisetorget.se

Referenser

Sagt från franchisegivare om Franchisetorgets Road Trip.

Det här är en av dem få saker som faktiskt fungerar när det gäller att rekrytera franchisetagare!

Hej! Tack för igår – jag var mycket nöjd och vi kommer att ställa upp flera gånger. Ni gjorde verkligen ett bra jobb!

Er presentation var bra! Deltagarna fick en pedagogisk och tydlig presentation vad Franchise handlar om. Vi var nöjda med att det var så många som var intresserade av oss. Dock svårt att bedöma kvaliteten hos intressenterna, men några har hört av sig och visat vidare intresse.

Bra antal deltagare. Proffsigt upplägg och genomförande. Ni gör detta riktigt bra, tack! Vi hittar nog ingen ft kandidat, men tycker ändå det var värt ansträngningen. Bra referens om ni behöver sådan.

Upplägget är så pass bra att jag tror inte att ni ska ändra på något 🙂

Bra presentationer till deltagarna.

Vem är du?
Henrik Nilsson, VD VMP Group Sverige

Vad gör ni?
Företagskedjan verkar idag på ca 50 orter i Sverige, Finland, Estland och Rumänien. VMP Group är ett onoterat familjeföretag med sitt säte i Åbo, Finland. Under förra året (2016) omsatte VMP Group 1,5 miljarder kronor, bemannade 60 000 uppdrag, betalade lön till cirka 12 000 arbetstagare och servade 3 000 kunder.

Varför deltar du på Franchisetorget?
Vi ser vår medverkan på Franchisetorgets evenemang som en utmärkt möjlighet att hitta potentiella företagare till kedjan samt stärka vårt varumärke i Sverige. Mötena ger oss en möjlighet att nå ut till kandidater som kanske inte annars tänkt på möjligheten att driva företag på franchisebasis inom bemanning- och rekryteringsbranschen.

Har du hittat någon franchisetagare på Franchisetorget?
Vår senaste kontorsetablering i Örebro drivs av Stefan Hideblad som vi kom i kontakt med på Franchisetorgets informationsmöte i december 2016. Vi påbörjade en diskussion ganska så direkt efter mötet och signerade franchiseavtalet i mitten på mars 2017. Det känns mycket bra med Stefan som företagare och han är ett lysande exempel på hur vi kan träffa personer som inte tidigare funderat på att gå in i vår bransch, eller att bli franchisetagare.

Vad ska man tänka på om man vill ställa ut på Franchisetorget?
Jag tror att det viktigaste är hur du säljer in ditt företag och koncept under de 5 minuter som du har på dig att presentera ditt företag. Det är här som du väcker intresset och får deltagaren att ta vilja ta kontakt med dig för mer information. Till de större städerna bör det vara två personer med från företaget. Under den korta tid som deltagarna kan mingla med franchisegivarna finns en risk att man missar någon kandidat om man ensam representerar företaget. Kom också ihåg att skicka ut din presentation till alla mötesdeltagare och de som hade förhinder. Det har i mer en ett fall visat sig att personer som inte tog kontakt med oss under mötet återkommer vid ett senare tillfälle efter lite funderande hemma på kammaren.

Vem är du?
Jenny Wangerheim, Affärsutveckling/Business Development Direkt Optik.

Vad gör ni?
Sedan 1992 öppnade vi vår första butik mitt i centrala Göteborg. Sedan dess har vi vuxit stadigt på den svenska marknaden och finns nu representerade med drygt fyrtio butiker över hela landet. Vi vill vara en aktiv och attraktiv aktör på marknaden. En optikerkedja som uppskattas för både service, kunskap och unika erbjudanden. Förutom Direkt Optik i Sverige driver ägaren idag mer än 500 butiker främst i Holland, Belgien, Frankrike och Spanien. Företaget grundades 1982 i Nederländerna och sysselsätter för närvarande drygt 1 500 personer.

Varför deltar du på Franchisetorget?
Ett enkelt och trevligt sätt att möta potentiella franchisetagare på.

Har du hittat någon franchisetagare på Franchisetorget?
På Road Trip i Gävle 2016 träffade vi en driftig man som idag är franchisetagare till två butiker inom Direkt Optik, viket vi är fantastiskt glada för.

Vad ska man tänka på om man vill ställa ut på Franchisetorget?
Ta möjligheten att aktivt närvara under eventet.

Trevligt att vara med i ett så proffsigt event / TACK

Att ni pratar om formen franchise på ett sätt som förmodligen skapar intresse och gör det tydligare för besökarna.

Hej Ramona, kalasbra! Vi startar året med 5 nya FT. (2 utav dessa 5 hittade de på Franchisetorget)

Hej på er och god fortsättning på det nya året! Vill bara ge er en liten ”heads up” på att vi rekryterade Anders N som vi träffade på franchisetorget i Göteborg. Han kommer bli ansvarig för Västra Götaland Nordväst. Vi ses snart!

Jag tyckte det var ett utmärk upplägg inte långdraget och bra fakta till deltagaren från eran sida. Tack för att jag fick vara med.

Vem är du?
Zeo Martins, Country Manager N3zones Sverige

Vad gör ni?
N3zones är primärt designat för fastighetsägare och fastighetsförvaltare inom offentlig verksamhet. Systemet stoppar, kontrollerar och avlägsnar minst 90 % av allt smuts samt vatten redan vid entrén, vilket annars kommer in i fastigheten. Våra kunder finns både inom privat och offentlig verksamhet.

Varför deltar du på Franchisetorget på Franchisetorget?
Jag har provat de flesta former av rekrytering för vår franchise. Utmaningen för oss med traditionell rekrytering, search eller annonsering har varit att vi antingen inte får tillräckligt med kandidater eller att kandidaterna i sig inte önskar driva egen verksamhet. Franchisetorget har visat sig vara den mest effektiva metoden för oss då det är ett forum där vi som franchisegivare kan möta kandidater som önskar starta eget och då gärna i en franchisemiljö.

Har du hittat någon franchisetagare?
Sedan vår uppstart i Sverige 2014 har vi så här långt rekryterat fyra franchisetagare genom Franchisetorget vilka är lokaliserade i Göteborg, Borås, Uppsala och Linköping. Franchisetorget har därmed varit den främsta kanalen för vår rekrytering då vi totalt har rekryterat 6 franchisetagare.

Vad ska man tänka på om man vill ställa ut på Franchisetorget?
Ha en strategi för ditt deltagande vad gäller orter och genomförande. När man ställer ut på Franchisetorget ska man vara väl förberedd. Säkerställ att du har en bra presentation, bra franchiseprospekt, demonstrationsmaterial och glöm inte visitkort samt leadsblanketter. Det gäller att göra en bra presentation, vara aktiv med kandidaterna under mötet och att man följer upp potentiella kandidater de närmaste dagarna efter. Tappar man tid efter genomförandet tappar man också kandidaternas intresse. Se alltså genomförandet på Franchisetorget ungefär på samma sätt som ett mässdeltagande. Träna och utveckla din presentation. Se till att delta på flera Franchisetorgsmöten eftersom urvalet för din verksamhet kan variera från gång till gång.

Vem är du?
Mikael Von Bargen, Development Manager Sushirullen

Vad gör ni?
Med greppvänlig innehåll, nyttigt som tusan och dessutom vänlig mot plånboken. Sushirullar är omåttligt populärt i Australien, oavsett ålder eller kön. Antalet restauranger som säljer dessa rullar är otaliga och de mest framgångsrika kan sälja så mycket som 3000 rullar om dagen. Vi driver i dagsläget en framgångsrik verksamhet i Stockholm och planerar nu att expandera, både i egen regi samt genom franchisetagare.

Varför deltar du på Franchisetorget?
Sushirullen expanderar snabbt över hela Sverige och för att hålla igång vårt momentum behöver vi löpande en ström av nya franchisetagare. Franchisetorget är ett utmärkt forum för detta ändamål.

Har du hittat någon franchisetagare på Franchisetorget?
På Franchise Road Trips event i höstas (nov 2016) var vi en av föreläsarna. Vi fick många intressenter tack vare det och en av dem gick hela vägen och blev franchisetagare hos oss. I juni 2017 öppnar vi hennes första Sushirullenrestaurang, i Nacka Forum. En intressant detalj i denna process var att hon inte hade en tanke på matsegmentet när hon besökte Franchise Road Trip i höstas utan efter att ha lyssnat på alla utställare och presentatörer så var det Sushirullens koncept som lockade mest och som kändes rätt för henne personligen.

Vad ska man tänka på om man vill ställa ut på Franchisetorget?
Mitt viktigaste tips är att man inte skall försöka få ut så mycket fakta om sitt koncept som möjligt på en begränsad tid. Detta kan lätt uppfattas som rörigt, invecklat och folk kan tappa intresset. Bättre att göra en övergripande sammanfattning och peka på de nyckeltal och punkter man vill få fram. Detta skapar nyfikenhet hos potentiella franchisetagare och får dem att gå vidare. Vid privata samtal efteråt och efterföljande personliga möten finns sedan gott om tid att presentera hela konceptet på detaljnivå.